tisdag 3 juli 2012

Grillad fläskkotlett med grönsaksragu och färskpotatis

Dags för en underbar sommarrätt där grillen står i fokus igen. Kött och potatis låter kanske lite vintrigt men jag brukar göra ordentligt med ragu och endast ha några få potatisar per person. Låt köttet ta utrymme på tallriken och försök få tag på ordentligt stora kotletter på ben. Glöm inte att gnaga rent benen efterråt, bättre än så blir det inte (tack pappa för att du genom alla tider föregått med gott exempel)!


Grillad fläskkotlett, 4 pers
4 stora fläskkotletter på ben à 200-250 g
Salt & peppar
ev. smör till stekning

Grönsaksragu
1 röd paprika
1 gul paprika
1 stor gul lök
3 tomater
1 pressad vitlöksklyfta
500g krossade tomater
1 dl vatten
salt & peppar
olivolja till stekning
ev. hackad bladpersilja eller färsk timjan

Till servering
Kokt färskpotatis
Surdegsbröd (att suga upp den underbara skyn med)

Ta ur kotletterna ur kylen 30 min innan de skall grillas, salta och peppra dem rikligt. Starta med ragun och grilla sedan köttet när ragun står och puttrar. Skölj och skär paprikan i strimlor. Stek den i oljan på medelvärma till den är mjuk och har fått rikligt med färg. Hacka därefter löken och grovhacka tomaterna, låt fräsa med paprikan i några minuter. Tillsätt krossade tomater, vitlök och vatten och låt puttra i 10-15 minuter. Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite färska örter. Grilla (alternativt stek i grillpanna/stekpanna) kotletterna på medelvärme till de är genomstekta. Lättast är att kontrollera med en termometer, 70-75 grader innertemperatut innebär färdigt. Om köttet steks i grillpanna, var noga med att ta till vara på skyn och häll över köttet vid servering.

Använd gärna tomater från Mutti, tillsatsfria och de bästa burkgrönsakerna jag stött på!

2 kommentarer:

  1. Kul att kolla in din blogg med jämna mellanrum! Vi är lite smått besatta av mat här hemma. Men eftersom jag gift mig med en vegeterian så får jag tyvärr hoppa över fläsket. Skall testa dessa tomater. Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Alice!

    Va kul att ni följer min blogg! Jag fick faktiskt från ett annat håll lite gliringar för att jag lagar för lite vegetariskt, så dags att ta sig i kragen :-) Till dess rekommenderar jag verkligen Mac 'n' Cheese-receptet, en personlig favorit.

    Ha det!

    SvaraRadera