måndag 11 juni 2012

Mac 'n' cheese med spetskål och grillad sparris

I ett nummer av Gourmet hittade jag ett recept av Marcus Samuelsson som blev grunden till denna underbara vegetariska rätt. Även om jag spenderat ett år i USA kom jag mig aldrig för att laga mac and cheese på dess hemmaplan. Nedan kommer en lite lyxigare variant av amerikanarnas inhemska succé. Var noga med att inte koka pastan för länge eftersom den skall vara i ugnen tillsammans med såsen och lagas då lite till.


Mac 'n' cheese med spetskål och grillad sparris, 4 port
400 g stora pastasnäckor
8 blad spetskål (kan bytas ut mot grönkål eller savoykål)
3 schalottenlökar
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
1/2 dl riven parmesan
1/2 dl riven Gruyère
1/2 dl riven lagrad prästost
4 dl mellangrädde
1 dl mjölk (vid behov)
1/2 tsk nyriven muskotnöt (kan uteslutas)
1/2 dl hackad persilja (fryst går bra)
1/2 dl hackad basilika (fryst går bra)
1 dl ströbröd
250 g färsk grön sparris
smör till stekning
salt och peppar

Till garnering
Hyvlad parmesan

Skölj och strimla kålbladen. Lägg dem i lättsaltat kokande vatten och koka i två min, ta upp och lägg åt sidan. Koka pastan 2 min kortare än anvisningen på paketet. Hacka löken fint och stek på låg värme i smör ca 5 min, tillsätt mjölet mot slutet och rör om ordentligt så att det inte bränner fast. Tillsätt grädde, vitlök samt ost och rör ordentligt. Krydda med muskot, salt och peppar, tillsätt eventuellt mjölk om såsen blir för tjock. Lägg pastan i en ugnsfast form, lägg i kålen och blanda och häll till sist över såsen. Blanda persilja, basilika och ströbröd och strö över. Gratinera i ugn på 200 grader varmluft i 7-10 min, till ströbrödet har fått fin färg. Under tiden pastan är i ugnen, stek sparrisen i smör i grillpanna på medelvärme ca 5 min, salta rikligt. När pastan är klar, toppa med sparrisen och lite hyvlad parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar