tisdag 5 juni 2012

Grillad chilimarinerad fläskkarré med örtpotatis

En av mina absoluta favoriter på grillen är fläskkarrén. Den är marmorerad, så risken att den blir torr är liten, lättkryddad och dessutom billig. Försök låta köttet ligga marinaden i några timmar (eller över natten) och kom ihåg att ta ut det ur kylen samtidigt som du tänder grillen för att slippa lägga en iskall bit på gallret. Smaka av marinaden för hetta och selta, den skall vara lite för stark och lite för salt...


Grillad fläskkarré, 4 personer
4 skivor fläskkarré à 200 g
1/2 dl matolja
1 msk mörk soja
1 msk rödvinsvinäger
3 msk finhackad färsk chilifrukt
1/2 tsk paprikapulver
3 msk flytande honung
salt och svartpeppar

Blanda alla ingredienser till marinaden, lägg tillsammans med köttet i dubbla plastpåsar i kylen några timmar, eller över natten. Grilla över träkol eller i grillpanna, 3-4 min på varje sida beroende på tjocklek.

Örtpotatis
600 g fast potatis
1/2 dl hackade örter (jag brukar använda frysta franska örter)
2 msk matolja eller olivolja
salt och peppar

Blanda örter, olja, salt och peppar. Tvätta potatisen, behåll skalet på. Skär den i klyftor, lägg i en långpanna eller ugnsfast form och häll över kryddoljan. Blanda runt så att örterna fastnar på potatisen. Stek i ugn på 200 grader varmluft i ca 30 min till fin färg. Smaka av och tillsätt eventuellt lite flingsalt till servering.

Förslag på tillbehör
Blandsallad
Coleslaw
Crème fraiche med färska örter

2 kommentarer:

  1. Hej.. Jag blir så inspererad av all din mat.. jag har nästan gjort allt du laggt upp och det blev skit äkligt! pusspuss / Josefin

    PS. Vill ha dig! ds.

    SvaraRadera
  2. Lagade det här igår med pico de gallo till. Superb blev det, tack för receptet! :)

    SvaraRadera