fredag 6 april 2012

Ägghalvor med gravad lax, ansjovis och löjrom

En av de bästa sakerna med att äta sillbord vid våra högtider är alla goda tillbehör man kan laga till. Här kommer förslag på hur man kan liva upp ägghalvorna med en snygg uppläggning och enkla ingredienser. Om man har tid kan man gärna låta gräddfilen rinna av i ett kaffefilter för att få den lite krämigare och godare. Recepten nedan är för 4 personer, då beräknat på en ägghalva per variation. Jag lägger alltid mina ägg i kokande vatten för att vara säker på att få dem perfekta gång efter gång. Gulan skall ha börjat stelna, men absolut inte blivit ljusgul. Har man problem med att äggen spricker kan man köpa en "ägg-pickare" som gör ett litet hål i skalen som hindrar dem från att spricka när de läggs i kokande vatten.



Ägg med lax & dillgräddfil
2 ägg
2 skivor gravad lax
2 msk gräddfil
1 msk hackad dill
salt och peppar
dillkvistar till garnering

Koka upp vatten, lägg i äggen och låt sjuda 8 min. Skölj därefter äggen i kallt vatten ca 5 min, skala och halvera. Blanda gräddfil, dill och smaka av med salt och peppar. Dela laxskivorna till 4 bitar, lägg upp på äggen och toppa med dillgräddfilen. Garnera med en dillkvist och servera på skedar eller fat.

Ägg med ansjovis, rödlök och gräslök
2 ägg
8 ansjovisfiléer
8 rödlöksringar
färsk gräslök till garnering

Koka upp vatten, lägg i äggen och låt sjuda 8 min. Skölj därefter äggen i kallt vatten ca 5 min, skala och halvera. Rulla ansjovisfiléerna och fördela ut dem på ägghalvorna. Garnera med rödlök och gräslök.

Ägg med gräslöksgräddfil och löjrom

2 ägg
2 msk löjrom, sikrom eller stenbitsrom
2 msk gräddfil
1 msk hackad gräslök
salt och peppar
gräslök till garnering

Koka upp vatten, lägg i äggen och låt sjuda 8 min. Skölj därefter äggen i kallt vatten ca 5 min, skala och halvera. Blanda gräddfil, gräslök och smaka av med salt och peppar. Klicka ut gräddfilen på ägghalvorna, toppa med rom och garnera med gräslök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar