onsdag 21 mars 2012

Lax i ugn med dilltäcke och citron

Laxens status har verkligen pendlat. När jag växte upp var det bland det finaste man kunde ställa på bordet på söndagarna. Nu, 20 år senare, är den lika vanlig på vardagsbordet som falukorv och köttfärssås. Jämför det med torsken som gjort en liknande resa fast åt andra hållet! Hur som helst, smaken på laxen är dock lika god nu som för tjugo år sedan och nedan kommer en personlig favorit som min kära mor lärt mig att laga. Enklare kan det knappast bli, och inte så mycket godare heller för den delen. Välj själva vad ni serverar till, jag brukar välja potatis varierat efter säsong (pressad på vintern och smörslungad på sommaren).


Lax med dilltäcke, 4 portioner
600-800 g laxsida, gärna den tjockaste biten
1 tsk matolja
2 dl crème fraiche (lätt går bra)
1 kruka dill, eller 1/2 dl fryst hackad
saften från 1/4 citron
salt och nymalen svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader varmluft. Torka av laxsidan med hushållspapper och kontrollera att det inte finns några ben kvar (dra med fingrarna över ytan samtidigt som du trycker lätt så känner du benen med en gång). Droppa lite matolja i en ugnsfast form, lägg i laxen med skinnsidan nedåt och salta lätt. Hacka dillen fint men spara några kvistar till garnering. Blanda dill, crème fraiche, citronsaft och smaka av med salt och peppar. Bred ut blandningen på toppen av laxen. Grädda mitt i ugnen, 20-30 min beroende på laxens tjocklek.

Till servering
kokt el. pressad potatis
blandsallad
citronklyftor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar