tisdag 21 februari 2012

Raggmunk med fläsk och rårörda lingon

Det finns nog lika många recept på raggmunk som det finns raggmunksälskare. Allt från råraksliknande skapelser som nästan uteslutande innehåller potatis till pannkakor där man låter några potatisar titta på under tillagningen. Skämt och sido, mitt recept ligger nog närmre rårakorna än pannkakorna och ger riktigt frasiga raggmunkar. När det kommer till stekt fläsk brukar jag alltid köpa rimmat sidfläsk i bit, då kan jag själv välja tjocklek på skivorna och får ett gott salt fläsk. Stekt bacon är något helt annat för mig och det lämnar jag till hamburgare och äggröra.


Raggmunk 4 portioner
700 g fast potatis
1 ägg
1/2 dl mjöl
2 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 krm vitpeppar
600 g rimmat sidfläsk i bit (eller stekfläsk)
smör till stekning

Rårörda lingon
3 dl lingon (frysta går bra)
1 dl socker

Skiva fläsket och stek det till fin färg på medelvärme i lite smör. Håll fläsket varmt och spara överblivet fett till stekningen av rårakorna. Skala potatisen och riv den grovt på ett rivjärn, krama ur överflödigt vatten med händerna. Blanda ägg och mjölk, rör sedan ner mjölet lite i taget till en jämn smet. Krydda blandningen med salt och peppar. Blanda smet med potatis, forma fyra raggmunkar och stek i smör/fett till fin färg på medel/låg värme. Tryck ut raggmunkarna med händerna när de läggs i panna så de inte blir för tjocka. Rör lingon med socker till sockret löst sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar