onsdag 1 februari 2012

Köttfärsjärpar med gurksallad

Ni som följt min blogg har troligtvis noterat min kärlek till det svenska köket. Här kommer ett underbart recept på köttfärsjärpar signerat Mr. Husmanskonst, Leif Mannerström. Jag har gjort lite småkorrigeringar från orginalet, framförallt lite mindre grädde i färsen, men kan inte på något sätt tillskriva mig själv äran för detta mästervärk. Likt vetenskapliga sammanhang märker jag att ju mer svensk mat jag lagar, desto mer olagad mat upptäcker jag. Därför kan ni vara så säkra på att i fortsättningen få läsa om mat från Sveriges alla hörn.


Köttfärsjärpar, 4 portioner
500 g nöt- eller viltfärs
3 msk dl ströbröd
1/2 dl mjölk
30 g torkade aprikoser
30 g katrinplommon
1 liten gul lök
2 msk hackad persilja
1 ägg
1 dl vispgrädde
1 msk soja
smör
salt och peppar

Blanda ströbröd och mjölk i en skål stor nog att rymma alla ingredienser så småningom, låt dra 5 min. Hacka de torkade frukterna i små bitar samt finhacka löken. Blanda alla ingredienser och krydda med salt och peppar. Är du noga provsteker du en liten bit för att smaka av kryddningen. Smörj en ungsfast form, forma avlånga bullar med händerna (lättare blir det om du blöter händerna i vatten mellan varje) och placera dem i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min på 175 grader varmluft. Använd stekskyn till att avsluta såsen.

Gräddsås

1 msk mjöl
2 msk smör
2 dl grädde
1 1/2 msk konc. kalvfond
3-4 dl mjölk
skyn från järparna
1/2 msk soja
vitpeppar
ev. salt

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölet när smöret börjar fräsa och blanda ordentligt. Tillsätt grädden, fonden, sojan och mjölken. Låt koka upp och tillsätt sedan skyn från järparna. Koka ner såsen till önskad konsistens och smaka av med salt och vitpeppar.



Gurksallad med chili
1 slanggurka
1/2 chilifrukt
1 msk hackan persilja
1 msk ljus sirap
1/2 msk vitvinsvinäger
1/2 msk vatten
1/2 krm finmalen vitpeppar

Hyvla gurkan till långa strimlor. Ta bort fröna ur chilifrukten, om du inte vill ha en väldigt start gurksallad, och finhacka den. Blanda chili och gurka. Blanda sirap, vitvinsvinäger, vatten, peppar och persilja. Slå dressingen över salladen och låt dra några minuter.

Till servering
Potatismos eller kokt mjölig potatis
En god gelé

2 kommentarer:

  1. Ser ut som en riktigt god middag! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! Tack. Ja, den var en riktig höjdare. Vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera