lördag 12 november 2011

Lammstek med krämiga rotfrukter och brysselkål


När det är säsong kan man hitta lamm till riktiga kanonpriser. Jag lagar nästan alltid lamm när jag är nere i Skåne då möjligheten finns att åka till Kullalamm (länk till inlägg om Kullalamm) och få fantastiskt kött. Denna gång blev det urbenad lammstek som jag marinerade på klassiskt vis. Jag skulle gärna lagat en hel stek på ben men kunde inte riktigt motivera 2 kg kött till 4 personer. Istället blev det fransyskan, rostbiffen och ytterlåret (steken består ju av dessa samt innerlår) som jag band upp ordentligt. Jag lagar alltid kött i ugn efter temperatur för att få önskad stekgrad. Då rotfruktsröran är krämig i sig uteslöt jag medvetet sås (men det skar lite i hjärtat...).


Lammstek 4 personer
800 g urbenad lammstek
1 dl olivolja
3 vitlöksklyftor, pressade
1 msk hackad färsk rosmarin (el. 1 msk torkad)
1/2 msk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
Smör till stekning

Blanda olja och kryddor till en marinad. Lägg steken tillsammans med marinaden i dubbla platspåsar, låt vila i kyl 2 timmar. Bind sedan upp steken med grillsnöre och bryn i panna till fin yta. Lägg därefter steken i en ugnsfast form och stek i ugn på 100 grader varmluft till en innertemperatur på 58 grader för rosa och 60 grader för mer genomstekt (lätt rosa). Låt vila i folie 15 min innan servering.

Rotfruktsröra
200 g morötter
200 g kålrot
200 g rotselleri
200 g palsternacka
2 msk crème fraiche
1/2 msk hackad persilja
1/2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
salt och peppar
smör till stekning

Skala rotfrukterna och skär i drygt centimeterstora tärningar. Fräs tärningarna i lite smör någon minut, slå på vatten samt buljongtärning och bräsera (sjud) under lock ca 10 min. Tillsätt crème fraiche, persilja och låt puttra någon minut till. Smaka av med salt och peppar.

Till servering
Kokt färsk brysselkål (5 min i lättsaltat vatten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar